lauantai 5. marraskuuta 2016

Talvinen lauantai


Aamutoimien jälkeen pakkasimme auton taas tavaraa täyteen, ja kohti maata. Ikkunasta näkyi, että maa oli lähes valkoinen. Mutta minä en ymmärtänyt katsoa pakkasmittariin ollenkaan. Luulin ulkona olevan sen -2- - 3 astetta, mutta päivän mittaan minulle valkeni, että olihan ulkona melkein kymmenen astetta pakkasta. 

Kissa oli myös sisällä pakkasta paossa, ja mikäs siinä oli kisua halailessa, samalla kun muut valmistelivat ruokaa keittiössä. Yllättävän pitkään antoi kisu neiden halia itseään kaikessa rauhassa. 
Samalla myös lämmitettiin talon "kylmää" puolta. Ja samalla mummu sisusti sitä aivan kauhee hönkää. Matot vaihtuun siihen tahtiin, ettei talon miesväki pysynyt perässä.




Ennen ruokaa oli myös pieni hetki lähteä traktoriajelulle, tädin ja tädin hauskan (ja ihastuttavan) miehen kanssa. Kasvihuone oli aika tyhjentää lopuista tavaroista, koska talvi pakkasineen on tullut! 


Syötiin kaikki yhdessä, ja sen jälkeen naiset lähtivät nukuttamaan neitiä, ja reittivalinta ei ehkä ollut helpoin, mutta sitäkin antoisampi. Neiti nukku ja naiset ihailivat samalla kotipeltomaisemaa. Näki yhden hirvimiehen, joka kylläkin paljastui naapurin mieheksi, joka oli hakemassa vanhasta koneesta lisää varaosia metsänreunassa.



 Kun neiti nukku, minä pääsin tarksitamaan mitä miehet hääräävät. Lopultakin moottorisaha oli saatu alkuvaikeuksien jälkeen käyntiin. Ja oli puuta kaatunut ja siirrytty "tikuttamaan" eli harventamaan. Miehet oli päättänyt raivata ojan varret vapaiksi pajuista, jottei vesi makaa keväällä pelloilla, vaan virtaa soljuvasti. Toisesta kuvasta ei nyt varsinaisesti saa tolkkua, mutta aarreaitasta löytyi äes, hevosvetoinen. Eli ei muutakuin hevonen ensikesäksi :D Tämä siirrettin nyt museoon odottamaan parempaa tulevaisuutta.


Ensimmäinen jouluvalokin asennettiin mummun ikkunaan, kun maalla on ihan pikkusen pimeää. Ja kyllä se valo sopi vallan mainiosti tuohon. Pieni sisustusvimma iski myös tyttöseen. Kun piti kotiin lähteä, hän alkoi vaan rullata mattoja pois :D :D 

Oli mukava päivä maalla, koko suku paikalla ja erisukupolvet yhdessä ne pienet ruokahetket. Kaikki hääräilivät omiaan. 

Nyt saunan kautta nukkumaan. Ihanan talvinen päivä takana. Tervetuloa kunnon paukkupakkaset, lumi ja kaamos, me ollaan valmiina!!

-M-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti